شهرقصه




به بهانه پخش انیمیشن شهرقصه از شبکه تلویزیونی من و تو
 دیروز  انیمیشن شهرقصه بیژن مفید با همان صوت و همان صداپیشگی ها از شبکه من و تو  پخش شد. اتفاقی که خیلی ها مثل من را که با شهرقصه و قصه هایش خاطره دارند را  ذوق زده کرده. هرچند پخش این انیمیشن نشان داد که انیمیشن و کاراکترهای طراحی شده قدرت صداهایی که بر اساس آنها  این کاراکترها طراحی شده اند، را ندارند. اما از قدیم گفته اند دندان اسب پیش کشی را نمیشمرند. وقتی در دورانی زندگی می کنیم که عده ای سعی دارند تا یک جورهایی این قبیل آثار ماندگار و فاخر را از بین ببرند یا حداقل آنقدر کم رنگش کنند که در حافظه نسل جدید هیچ جایی نداشته باشند،  تلاش و همت بچه های من و تو برای زنده نگه داشتن این نمایش که بعد از گذشت چندین سال هنوز هم تازگی و جذابیت اولی خود را  دارد، قابل تحسین است.
 اجرای اصلی شهر قصه به سال 1347 بر می گردد که 91 روز در تهران و شهرهای دیگر ایران اجرا گردید. بیژن مفید در ابتدا شهرقصه را برای بچه ها به صورت کوتاه نوشت. قصه های شهرقصه برگرفته از ترانه ها و ضرب المثل های قدیمی است که در آن زمان مردم کوچه و بازار در ادبیات عامیانه شان بسیار از آنها استفاده می کردند. آغاز نمایش با ضرب المثل هایی مثل خر، خراطي مي‌كرد. بز، بزازي مي‌كرد. اسب، عصاري مي‌كرد. فيل اومد آب بخوره، افتاد و دندونش شكست شروع مي‌شود و  با داستان خاله سوسکه و آقا موشه و قصه عاشقی آنها به پایان میرسد.

بیژن مفید در بروشور نمایش شهرقصه نوشته:
شهر قصّه حکایت انسانهای ساخته ذهن یک قصّه گوست . انسانهایی که ماسک حیوانات را به چهره دارند و به دنیای پر از ریا و دروغ کوچکشان خو گرفته اند. یک روز یک انسان جدید به شهر وارد میشود و به رنگ آنها در می آید و هویت خود را از دست میدهد 
.
پخش انیمیشن شهرقصه، یک اتفاق فرخنده است در  نوروز 91 ، شنیدن دوباره قصه هایی که خیلی از بچه های هم نسل من، نسخه های بدون کیفیت آن را  از نوار کاست های به جا مانده از آن دوران،  بارها و بارها در دوران کودکیشان شنیده اند و ترانه ها و شعرهای آن را برای خود در عالم کودکی زمزمه کرده اند.

1 نظرات:

مهران گفت...

همیهش فکر می کردم تولیدات رادیو و تلویزیونی دهه شصت خودمان مجموعه ای از نوستالژی ها و بهترین ها را در خود دارد و غنی هستم احتمالا از تولیدات پیشین

حالا سپاسگزارم که یادم انداختید چه اشتباهی را سالیان دراز در بطن ناخواسته ی روحم جای داده بودم

حتما برای بیژن مفید و شهر قصه هم که شده با تلویزیون اشتی می کنم

ارسال یک نظر